Влиянието на терминологичните обозначения в партитурата върху интерпретацията на музиканта

Блог, Блог със статии и интересни факти, Музика и танци

25.11.2019 г.    25.11.2019 г.    128 AlexmusicienneAlexmusicienne

Влиянието на терминологичните обозначения в партитурата върху интерпретацията на музиканта

Блог » Музика и танци

Влиянието-на-терминологичните-обозначения-в-партитурата-върху-интерпретацията-на-музиканта

Терминологичните обозначения, свързани с темпото, динамиката и щрихите, които намираме изписани върху нотните листове на дадена музикална творба, ни ориентират при нейното разучаване, но погледнато от страна на интерпретацията, доколко помагат или напротив – ограничават творческата свобода на изпълнителя или диригента?

Музиката, на първо място, според мен е емоция, съответно музикантът не може да бъде поставен само и единствено в рамките на тези обозначения, доста от които са плод на редакторска намеса, следователно не е необходимо да се съгласяваме напълно с редактора, както невинаги приемаме за чиста монета версията на режисьора, който излага своите възгледи и становища във филм или постановка.

Разбира се, написаните (указания) от композитора, трябва да бъдат отразени в интерпретацията, за да могат да се откроят и авторовият почерк и светоусещане, но се стига дотам, че интерпретаторът често се сблъсква с проблема за идентифицирането на обозначенията – чие е авторско и чие редакторско, затова изпълнявайки дадено произведение, е нужно да е добре запознат със стиловите особености на съответния композитор, както и с естетиката на епохата, в която е творил. За още по-прецизно проучване се прави съпоставка между различни издания, в които е публикувано произведението. Така в музикалната практика са се наложили реномирани издания и други, определени като компромисни. По мое мнение, при анализа им не е уместно да взимаме под внимание етикетизирането им, а по-скоро да подходим по по-нетрадиционен начин на подбор - и това е компилацията, защото тя е вариантът, даващ ясна картина, т. е. позволява да извлечеш (по твой вкус) хубавото, естественото, удобното от няколко издания, както и да добавиш малко или повече от себе си. Това обуславя една богата, оригинална, индивидуална интерпретация, а не шаблонна (ученическа), която следвайки неизменно терминологичните обозначения, изглежда твърде плаха и не постига онази невероятна магия на звученето, въплътена в лекота и красота, а просто безуспешно се опитва да имитира и да илюстрира автентика...

Известно е, че Бароковата музика е нотирана почти без обозначения, засягащи темпото и динамиката, което не превръща авторите на тази музика в хаотични творци, а тъкмо обратното. Те кодират изразните средства чрез изкусно гласоводене и фразировка, с което освен че разширяват полето за изява на интерпретатора, го правят и по-изобрететален, изострят музикалните му възприятия, усета му за музициране, за да може сам да открие кодировките, да ги разтълкува и изрази чрез собствените си възможности и разбирания, изхождайки и от установената за епохата и стила изпълнителска практика.

Интерпретацията е обект на много повече коментари (както от специалисти, така и от любители) , отколкото конкретното произведение. Ето защо, терминологичните обозначения, както и допълнителните указания и обяснения, част от които имат относителен характер, не бива да бъдат абсолютно пренебрегвани, понеже те са като една своеобразна опора – приземяват изпълнителя и все пак, не го оставят да се самозабрави, заслепен от собственото си его.

С други думи, крайностите не са добър избор в интерпретацията и точно тук се крие най-трудната задача – да бъде намерен балансът между утвърденото и новаторското, между строгото и свободното, между семплото и пищното.

В този ред на мисли, терминологичните обозначения, зададени от композитора или редактора, са с цел да насочат вниманието към определени детайли, особено това на неопитния музикант, но не и да го затормозят и да ограбят неговата креативност.

Не са явление случаите, в които жив композитор одобрява и харесва в по-голяма степен интерпретацията, която не съвпада напълно с концепцията му за цялостно прозвучаване на творбата му. Именно неповторимият, нехарактерният оттенък, внесен от изпълнителя, предава още по-силно емоциите и чувствата и подчертава още по-ярко красотата и изящността, обрисувани в нотния текст.

В заключение, терминологичните обозначения нямат фиксиран коефициент на полезно действие, но със сигурност влиянието им е комплекс от много предпоставки, които комбинирани умело, изграждат фината майсторска интерпретация, която едновременно се оказва изненадваща и премерена - сладка, но не и захаросана, шеговита, но не и пародийна, виртуозна, но не и истерична.

Александра Гаджева

17.12.2017




Публикуване на статии с линкове

Вие можете да публикувате безплатно статии в нашия блог. Статиите могат да бъдат на различни теми и в тях може да поставите един или два линка към външни страници.

Във всяка статия можете да поставите подходяща снимка с която да онагледите съдържанието.


Директория със сайтове

В директорията със сайтове можете да поставите вашия сайт. Единственото което трябва да направите, е да въведете адреса на сайта. Програмата сама ще изтегли съдържанието на сайта, наличните изображения и ще попълни необходимата информация.


Каталог на фирми и услуги

В каталога на фирми и услуги Вие можете да рекламирате безплатно вашата фирма, стоките и услугите които предлагате или друг бизнес.

Можете да качите логото на Вашата фирма или друга подх


Малки обяви, реклами и съобщения

В рубриката за малки обяви можете да публикувате вашите малки обяви, реклами и съобщения. Както във всички други рубрики можете да добавите подхояща снимка, лого или друго изображение.

VIP реклама


Препоръчано от нашия блог

чувствено-радио

Филтър


Сподели с приятели


Добави статия

Вие можете да добавите безплатно статия с линкове, интернет сайт, описание на фирма или услуга, малка обява или рекламно съобщение. Възползвайте се от нашите услуги за да намерите нови клиенти.

Добави статия

Добави сайт

Добави фирма

Добави обява


Най-четеното


Полезни връзки


Ключови думи

обозначения терминологичните интерпретацията които както или която между влиянието върху партитурата изпълнителя музика музиканта това издания още интерпретация може като чие други динамиката бъде бъдат указания много композитор